مناسب‌ترين كشورهاي جهان براي زندگي
نوشته شده توسط : اقا محمدرضا


كارشناسان نيوزويك با در نظر گرفتن پنج فاكتوراصلي بهداشت، اقتصاد، تحصيلات، شرايط سياسي، پويايي اقتصادي (پيشرفت صنعتي) و كيفيت زندگي و البته با ملاحظات مرسوم ليبراليستي در اين نوع انتخاب‌هاكشورهاي جهان را رده‌بندي كرده‌اند. 10 كشوري كه به‌طور جداگانه در هريك از اين فاكتورها بالاترين رتبه را به نسبت بقيه داشته اند، عبارتند از:

بهترين بهترين ها: فنلاند
به جز زمستان سخت و طولاني، فنلاند يكي از بهترين كشورهاي جهان براي زندگي است. اين كشور در تمام فاكتورها بالاترين امتياز را به‌دست آورده و در صدر است. فنلاند بهترين كشور كوچك جهان، بهترين كشور از نظر سطح درآمد و بهترين كشور از نظر آموزش و تحصيلات است.

بهترين كشور متوسط: استراليا
نرخ بيكاري در اين كشور در سال 2009 تنها 5.6 درصد اعلام شد و اقتصاد استراليا يكي از سالم‌ترين اقتصادهاي جهان در طول دوران ركود بود. استراليا كه از نظر مساحت در ميان كشورهاي متوسط جهان قرار مي‌گيرد از نظر بهداشتي هم در كنار اسپانيا رتبه اول را از آن خود كرده است.

بهترين كشور بزرگ: ژاپن
ژاپني‌ها به اختراعات، سوشي، نينتندو و پيمان كيوتوشان شهرت دارند و از سالم ترين شهروندان كره‌زمين هستند. اميد به زندگي در ژاپن به‌طور متوسط بالاي 82 سال است و زنان به‌طور متوسط تا 86 سال عمر مي‌كنند. تلفيق شرايط بهداشتي عالي با سيستم آموزشي خوب و اقتصاد قدرتمند را مي‌توان رمز موفقيت و طول عمر ژاپني‌ها دانست.

بهترين كشور كم در آمد جهان: آلباني
نام آلباني به ندرت در خبرهاي جهان شنيده مي‌شود و به نظر نمي‌رسد نمونه خوبي براي يك كشور خوب باشد اما اين دموكراسي نوپا تمام كشورهاي كم درآمد هم رديفش را پشت سر گذاشته است. آلباني در ميان كشورهاي هم ترازش از نظر آموزش، بهداشت و كيفيت زندگي بالاترين رتبه را به دست آورده است.

بهترين كشور با درآمد متوسط: لهستان
بعد از اينكه لهستان در سال 2004 به اتحاديه اروپا ملحق شد، به سرعت از دوران كمونيسيتي سابق فاصله گرفته و اينطور كه به‌نظر مي‌رسد پيشرفت چشمگيري داشته است. پويايي اقتصادي، آموزش، بهداشت و كيفيت زندگي لهستان نيز از ديگر كشورهايي كه درآمد متوسط رو بالا دارند، بهتر است.

بهتريــن تحصيلات:اوكـراين، قزاقستان، كره‌جنوبي،ژاپن
در بين كشورهاي كم درآمد اوكراين از نظر فراهم آوردن امكانات آموزشي با 99 درصد باسواد، رتبه اول را دارد. در بين كشورهايي كه درآمد متوسط دارند قراقستان بي‌رقيب است. دانش‌آموزان كره جنوبي هم در علوم و رياضي و در بين كشورهاي پردرآمد حتي ايالات متحده را هم شكست داده و اول هستند. ژاپن هم در بين بزرگ‌ترين كشورها در اين زمينه در صدر ايستاده است.

بهترين امكانات بهداشتي: تونس، چين، شيلي،سوئيس،اسپانيا و استراليا
تونس و چين در ميان كشورهاي كم در آمد به‌طور مشترك رتبه اول را در زمينه امكانات و تجهيزات بهداشتي و پزشكي دارند. شيلي هم از بين كشورهاي با درآمد متوسط در اين زمينه اول است. در ميان كشورهاي كوچك سوئيس و در ميان كشورهاي متوسط اسپانيا و استراليا اول هستند.

بهترين كيفيت زندگي: نروژ
با وجود طبيعت هيجان‌انگيز و بكر و مغازه‌هايي كه يك‌شنبه‌ها تعطيل هستند، نروژ در ميان تمام كشورهاي جهان بالاترين كيفيت زندگي را دارد اما اين كشور 4.8ميليون نفري اسكانديناوي، اين مقام را به تازگي به دست نياورده. بر اساس گزارش سازمان ملل، نروژ پنج سال متوالي است كه از نظر كيفيت زندگي در جهان بي‌رقيب است.

بهترين كيفيت زندگي: آلمان، استراليا
آلمان در ميان كشورهاي بزرگ و ثروتمند از نظر كيفيت زندگي رتبه اول را دارد. دو شهر برلين و مونيخ در بيشتر رده بندي‌ها جزو بهترين شهرهاي جهان براي زندگي انتخاب مي‌شوند. استراليا در ميان كشورهاي متوسط جهان با استانداردهاي بالاي زندگي در جايگاه اول ايستاده است. 10 كشور برتر جهان از ديد نيوزويك و از نظر تمام فاكتورها از اين قرارند: فنلاند، سوئيس، سوئد، استراليا، لوكزامبورگ، نروژ،كانادا، هلند، ژاپن،دانمارك




:: بازدید از این مطلب : 645
|
امتیاز مطلب : 47
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : 1 / 6 / 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: